Da Shanty: Monday: Timbo Xclusives IX Image Hosted by ImageShack.us

maandag, juli 31, 2006

Monday: Timbo Xclusives IX

Beat Club Records werd door Timbaland opgestart in 2001. Het label richtte zich op pop, r&b en hip-hop. Met Bubba Sparxxx, Tweet en Ms. Jade als voornaamste artiesten. Kiley Dean moest 'voor zover mogelijk' aaliyah doen vergeten. Timbaland's broer Sebastian tekende ook bij het label. Shelby Norman werd gesigned om de pop-ambities van het label te realiseren.

Bubba Sparxxx
Zie de post van vorige week.

Tweet
Charlene L. Keys en Timbaland kende elkaar nog uit het Swing Mob-tijdperk. Tweet zat in de begin jaren '90 in de groep Sugah bij het label van DeVante Swing. Toen Timbaland bij het label kwam zat Tweet inmiddels in een nieuwe groep samen met Missy Elliott: Sista.
In 2002 bracht Tweet haar solo-debuutalbum uit. Op Southern Hummingbird kwamen 6 producties van de hand van Timbo, waarvan Oops (Oh My) ft. Missy wel de bekendste is. De opvolger van Oops (Oh My) is Sexual Healing (Oops Pt. 2) ft. Ms. Jade. Naar mijn mening een nog betere track. Ook bij Call Me hoor je de duidelijk sound van Tim. Iets wat niet zo zeer opvalt bij Big Spender ft. Missy Elliott. De overige 2 Timbo's op het album zijn Make Ur Move en Heaven wat een co-production is met Craig Brockman.
In 2005 bracht Tweet haar 2de solo-album uit, maar dit was niet het verwachte succes. Op It's Me Again staat als enige Timbaland productie de track Steer.
Momenteel werkt Tweet aan een nieuw album, waarop een duet met Whitney Houston zal staan en producties van Missy, Timbaland, Dre & Vidal, Kanye West en mogelijk ook Rich Harrison.

Ms. Jade
Chevon Young kwam in contact met Timbaland in 2000. Ze deed een auditie bij Missy Elliott, die vervolgens Tim laaiend enthousiast belde. Kort daarna tekende Ms. Jade bij Beat Club om in 2002 met haar debuutalbum te komen. Girl Interrupted vind ik het beste album wat er onder Beat Club Records is uitgekomen. De Neptunes produceerde The Come Up, maar de rest van de tracks deed Timbaland.
Ik heb nog wat tracks die het album niet haalde of enkel nog op een mixtape te horen zijn. Dream, Stick Up Girl en de gruwelijke Watch Ya ft. Timbaland waren te vinden op mixtapes. Damn Right ft. Bubba Sparxxx en Best Meets Best (mindere kwaliteit) ft. Lady Luck waren dat niet en zouden wel eens geschrapte nummers kunnen zijn van het album.

Kiley Dean
Kiley Dean begon met zingen in het kerkkoor. Ze doet mee aan een auditie voor achtergrondzangeressen, die met Britney Spears op tournee gaan. Ze wordt aangenomen en tourt 1,5 jaar met Britney, waardoor ze Timbaland ontmoet. Hij is zo onder de indruk dat hij haar een record deal geeft.
In 2003 is het album Simple Girl af. Make Me A Song en Kiss Me Like That worden als single uitgebracht. Maar het album is nooit in de platenzaak te vinden geweest. Toch heeft Mosley er wel wat werk aan besteed, want er staan 10 beats van hem op. America, Just Like That en Stay Away From My Boyfriend zijn de iets mindere nummers. Busy en No zijn opzich wel aardige tracks. Lovin You is al het betere werk. Maar de co-productie van Scott Storch, Keep It Movin, is pas heel dik. Mijn persoonlijke favoriet van het album is Cross The Line.
Ik ben ervan overtuigd dat er meer werk van Tim en Kiley is. Ik heb nog 5 twijfelgevallen, maar ik kan nergens meer info vinden betreft de production credits. 3 tracks waarvan ik inmiddels wel heb weten te ontdekken dat het van Tim afkomstig is, zijn As Days Gone By, Just A Little en de hele dope Be Alone.

Sebastian
De Timbaland/Sebastian hookup is vrij simpel. Sebastian (Garland Mosley) is de jongere broer van Timbaland. Nadat hij mee was geweest op de tour van Ginuwine, wist hij het zeker. Hij wou de muziekbusiness in. Hij begon wat verses te schrijven in de hoop rapper te worden. Al snel zag Timbaland dat z'n broertje talent had. Inmiddels is Sebastian de persoonlijke ghostwriter van Timbo. Zo is Timbalands verse uit We At It Again geschreven door Garland.
Nu heeft Sebastian naast hier en daar wat guest-appearances 5 tracks opgenomen. Special ft. Bubba Sparxxx is de openingstrack van de film 30 Years To Life (Executive Prod. by Timbaland). Could You ft. Tweet is afkomstig van een mixtape. Phenomenon en Take Off ft. Timbaland zijn echt de moeite waard. Vanmiddag kwam ik de nieuwste tegen, Rock 'N Roll ft. Bubba Sparxxx. Ook ernstig dope.

Shelby Norman
Over Shelby Norman is mij weinig bekend. Dus ik post gewoon de door Timbo geproduceerde tracks. Namelijk After All, I Will, Inside Out, This Love Is Real, You Hated Me ft. Timbaland.