Da Shanty: Album Of The Month: September (Beyoncé - B'Day) Image Hosted by ImageShack.us

zondag, september 10, 2006

Album Of The Month: September (Beyoncé - B'Day)

De keuze was lastig deze keer. Nykro en ik zaten zwaar te twijfelen tussen aan de ene kant Beyoncé en aan de andere kant Justin Timberlake.

Nu hadden we zegmaar al alles gepost van Justin wat dope was, dus hebben maar gekozen voor Beyoncé.
Nu zitten we weer met het volgende. Het is niet meer zo easy om hele albums te posten. Blogs worden er voor gesloten zelfs en dat willen we natuurlijk niet. Een optie is om jullie een e-mail adres te laten achterlaten, maar dat schiet ook niet echt op. Dus dat betekend dat er nog 1 optie over is. En dat is track voor track uploaden. Dat is dus wat we gaan doen.

Het album opent met de eerste single meteen. Deja Vu is een typische Rodney "Darkchild" Jerkins" productie en heeft manlief Jay-Z als featuring. Ik kan niet meer zeggen dat het nummer gewoon zwaar catchy is en klapt als een malle.
Vervolgens komt Swizz Beatz langs. De collabo tussen B en Swizz werkt erg lekker, wat eerder al te merken was bij Check On It (ft. Slim Thug & Bun B). Deze track is dan ook als bonus track toegevoegd. Swizz heeft flink zijn best gedaan en een van de resultaten is Get Me Bodied, waarvan er in de bonus sectie nog een extended version zit. Verder is Swizz ook nog verantwoordelijk voor de 2e single Ring The Alarm, een track waar Beyoncé helemaal los gaat.

Rich Harrison heeft dankzij zijn succes met Amerie hoge ogen gegooid in de R&B wereld en komt hier langs voor twee nummers. Het eerste nummer is Suga Mama, wat een beetje een jaren 40/bigband vibe heeft en vervolgen komt hij met een van de dikste tracks van het album: Freakum Dress. De manier waarop B zingt over die "opgeil-jurk" is zo heftig dat ik me goed kan voorstellen hoe kinky dat ding moet zijn.

Mijn favoriete track van het album is Upgrade U. Ook hier komt Jay-Z weer even langs en die 2 zijn toch echt voor elkaar gemaakt. Het klopt precies. De track is overigens geproduceerd door nieuwkomer Cameron Wallace.

Ook Pharrell & Chad (The Neptunes) hebben hun steentje bij gedragen in de vorm van 2 tracks. Green Light en Kitty Kat. Nu moet ik zeggen dat ik het een beetje gehad heb met de Neptunes sound (Clipse - Wamp Wamp uitgezonderd) en ook deze tracks doen niets speciaals voor me.
Dan blijven er nog 2 reguliere tracks over. Irreplacable (prod by Stargate) en Resentment (prod by Walter Milsap). Funny detail is dat Resentment een remake van een track die ook ooit door Victoria Beckham "gezongen" is. Ook Jazmine Sullivan zong de track al ooit eerder.
Wat rest is de bonus sessie. Deze zit achter Check On It en bevat naast de eerder genoemde extended version van Get Me Bodied ook de track Listen die afkomstig is uit Beyoncé nieuwe film Dreamgirls.

Met een paar bangers en een paar mindere tracks is het dus een vrij relaxed album geworden. Op naar de volgende maand.

Enjoy...