Da Shanty: Monday: Timbo Xclusives VI Image Hosted by ImageShack.us

maandag, juli 10, 2006

Monday: Timbo Xclusives VI

Aaliyah Dana Haughton begon haar muziekale carriere al op vroege leeftijd. In 1993, op haar 15de, tekende ze al bij Blackground Records. Talent zal ze toen zeker hebben gehad, maar het zal hebben gescheeld dat je oom, Barry Hankerson, de eigenaar was van het label. Met de nodige hulp van R. Kelly (producer/songwriter) debuteerde ze in 1994 met het album 'Age Ain't Nothing But A Number'. Destijds vond ik het een mooie titel, maar inmiddels heb ik een vermoeden dat R. Kelly achter de titel zit, en dan is die zin ineens niet zo mooi meer. Zeker niet als je weet dat Aaliyah (15) en R. Kelly (27) (kort) getrouwd zijn geweest. Bah Bah...

In 1996 kwam Timbaland (en Magoo) bij hetzelfde label als Aaliyah. Vervolgens kwam in hetzelfde jaar nog Aaliyah's 2de album uit: 'One In A Million'. Dit album zorgde ervoor dat Aaliyah als een volwaardig artiest gezien werd. Binnen 2 jaar was het al dubbel platinum. Wat wil je ook met nummers als 'Hot Like Fire', 'If Your Girl Only Knew' en de titelsong 'One In A Million'.

Na dit succes ging Aaliyah het proberen in de filmwereld. Opzich een slimme zet aangezien ze hierdoor ineens ook op soundtracks kwam te staan. Op de 'Dr. Dolittle' soundtrack staat 'Are You That Somebody' waarmee ze een dikke hit scoorde. En ook op de 'Romeo Must Die' soundtrack had ze een dikke hit staan, 'Try Again'. Het nummer 'Are You Feelin' Me', wat op diezelfde soundtrack staat, is een van m'n personal favo's.

Pas in 2001 kwam er een 3de album, 'Aaliyah'. Het album werd door de critici goed ontvangen, maar de verkoop liep minder. Zoals altijd, begon dit album na haar dood pas echt te verkopen. Nog steeds krijg ik de rillingen over mijn lijf als ik 'We Need A Resolution' hoor.

Na haar dood kwam nog 1 album uit. 'I Care 4 U' had voor mij niet gehoeven. Het album klinkt niet zoals het zou moeten klinken. Op 'Don't Know What To Tell Ya' na dan.

In de nabije toekomst zou er nog een album kunnen uitkomen waar ik wel op zit te wachten. Timbaland heeft namelijk aangegeven dat er nog materiaal van Aaliyah is. En hij wil hiervoor zelf de beats gaan verzorgen. Ik kan niet wachten. Dit doet me denken trouwens aan een enorme exclusive die ik heb. De track 'Time'. Dit nummer is namelijk nooit afgemaakt. De vocals staan er maar half op.

Tenslotte de remixes. En dit is eigenlijk meteen het dopeste bij Aaliyah. Timbaland heeft namelijk van enkele tracks 2 remixes gemaakt, naast het origineel. Deze tracks zijn bovendien vrij hard to find. Ik heb het over de tracks:

'Hot Like Fire (Feel My Horns Mix)' en 'Hot Like Fire (Timbaland's Groove Mix)' ft. Missy Elliott & Timbaland.
'If Your Girl Only Knew (Remix)' en 'If Your Girl Only Knew (Remix)' ft. Missy Elliott & Timbaland.
'One In A Million (Remix)' ft. Ginuwine. Helaas kan ik de 2de 'One In A Million' remix niet posten, omdat ik deze nog steeds niet heb weten te vinden.