Da Shanty: Monday: Timbo Xclusives IV Image Hosted by ImageShack.us

maandag, juni 26, 2006

Monday: Timbo Xclusives IV

In de jaren 80 vormden Missy 'Misdemeanor' Elliott samen met LaShawn Shellman, Chonita Coleman en Radiah Scott de R&B groep Sista. Missy was zanger/rapper/songwriter voor de groep en haar buurtvriend Tim Mosley werd al snel de producer. Dankzij een backstage-auditie voor DeVante Swing (Jodeci) werd de groep gesigned bij Swing Mob. Elliott nam Timbaland (en Magoo) mee naar New York en stelde hem voor aan DeVante, die Tim's productie-stijl wel waardeerde en hem ook contracteerde.

In '94 was Sista's debuut-album '4 All The Sistas 'Round The World' af, maar de LP is nooit gereleased. Zoals het een echte Timbo-verzamelaar betaamt, heb ik het album wel. 'Brand New' is de track wat de eerste single had moeten worden. Verder wil ik jullie 'Sweat You Down' en 'Sista Bounce' niet onthouden.

Nadat Swing Mob in 1995 uit elkaar viel, is er nooit meer iets van Sista gekomen. Missy, Timbaland, Magoo, Ginuwine en Playa besloten daarop samen verder te gaan. Als groep, Da Bassment, werd het niet een mega succes. Solo daarentegen zou alles beter gaan. In '96 tekende Missy bij Elektra Records en ze liet wederom Timbo niet links liggen.

Missy's solo-album 'Supa Dupa Fly' kwam in 1997 uit en werd met 4 singles platinum. De eerste single was 'The Rain (Supa Dupa Fly)' en bereikte, net als 'Sock It 2 Me' feat. Da Brat, de 4de plek in de US R&B Charts. De andere twee singles ('Beep Me 911' feat. 702 & Magoo en 'Hit 'Em Wit Da Hee' feat. Lil' Kim & Timbaland) waren minder succesvol in de States, maar deden het weer beter in de UK-Charts.

De opvolger van Elliott's debuut-album 'Da Real World' met de singles 'She's A Bitch', 'All N My Grill' feat. Big Boi & Nicole en 'Hot Boyz', deed het ook goed. Persoonlijk vind ik 'Beat Biters' en 'We Did It' enorm dope.

Met verdere hits als 'Get Ur Freak On', 'Gossip Folks' feat. Ludacris en 'Lick Shots' heeft Missy Elliott zichzelf al meerdere malen in de schijnwerpers gezet. Maar is meer dan alleen maar hits. Want de tracks 'Whatcha Gon Do' feat. Timbaland, 'Slap! Slap! Slap!' feat. Da Brat & Ms. Jade en 'Slide' laten mij de Timbo-sound horen die ik enorm waardeer.


Tegenwoordig mag Missy ook gezien worden als volwaardig producer. Ze heeft van al het co-producen met Timbaland genoeg geleerd om het vanaf nu zelf te doen. De invloed van Timbaland blijft echter goed te horen. Dit blijkt al op haar laatste album 'The Cookbook'. Op dit album is het werk van Timbaland slechts 2 maal aanwezig. 'Joy' feat. Mike Jones en 'Partytime' zouden misschien wel eens de laatste Timbo-beats op een Missy album kunnen zijn.

Ik zou bijna nog de remixes vergeten. Echte uitblinkers qua remixes heeft Missy niet (naar mijn mening). 'Pass That Dutch (Remix)' feat. Busta Rhymes is niet speciaal, maar Busta komt gewoon keihard en dat doet dus weer wel. 'I'm Really Hot (Video Mix)' is niet echt een remix, aangezien het gewoon de video versie is. Maar de switch die erin zit is gewoon zo dope, dat je het moet horen. Heeft Missy dan geen echte remixes?? Jawel hoor, 'Beep Me 911 (Remix)' feat. Magoo, DAT is een echte!