Da Shanty: Wednesday: Classic Vids XI Image Hosted by ImageShack.us

woensdag, augustus 09, 2006

Wednesday: Classic Vids XI

De elfde post al weer van de classic vids.
Deze week wil ik even terug gaan naar een van de meest gewaardeerde groepen in uit de Hiphop-scene. Een groep die van The Source nog 5 mics kreeg, toen de The Source wel nog een gerespecteerd blad was met een zeer kundige redactie.

Ik het het natuurlijk over A Tribe Called Quest. Q-Tip, Phife Dawg & Ali Shaheed Muhammad lopen al weer een tijdje te verkondigen dat er een comeback aan zit te komen, maar veel geloof ik er ook niet van. Vandaar dat we het met oudere dingetjes moeten doen.

Ik wil vandaag geen bekende dingen, Native-Tongue-Shit, droppen als I Left My Wallet In El Segundo of Bonita Applebum, maar het over een wat meer soulvollere boeg gooien.

In 1996 kwam het album Beats Rhymes & Life uit en is ondanks de andere klassiekers toch mijn favoriete ATCQ album. Vooral die smooth producties van The Ummah (Q-Tip, Ali Shaheed Muhammad & Jay Dee (R.I.P)) maken het voor mij tot een geweldig album. Op deze plaat werden Tip en Phife bovendien rappend bijgestaan door Consequence (Q-Tip's neefje die tegenwoodig met Kanye rolt) op tal van tracks.
Verdere featurings waren er van Tammy Lucas (ook bekend van N.O.R.E.'s Superthug) en Faith Evans (mevrouw Notorious B.I.G.)

Laten nu die twee tracks met die featurings net mij favo's zijn en laten dat toevalligerwijs ook nog eens de singles van het album zijn.
Dus hier voor jullie de vids.
A Tribe Called Quest ft. Consequence & Faith Evans - Stressed Out

A Tribe Called Quest ft. Tammy Lucas - 1nce Again